تست التراسونیک UT

امروزه استفاده از آزمون های غیر مخرب برای بررسی و كنترل قطعات و سازه های صنعتی بسیار مورد استفاده قرا می گیرد. انواع مختلفی از آزمون های غیر مخرب وجود دارند كه یكی از مهمترین انها بالاخص در قسمت های جوشكاری شده سازه ها، تست التراسونیک (UT)است

تست التراسونیک (UT) یا آزمون فراصوت جزو آزمون های غیر مخربی است كه در بازرسی انواع قطعات به خصوص برای تست جوش قطعات جوش كاری شده بسیار پركاربرد است. این تست در تمام صنایع بزرگ و برای بازرسی قطعات ریخته گری، اتصالات جوش و موارد گوناگونی استفاده می شود. از این آزمون برای تشخیص عیوب داخلی مواد، قطعات و سازه ها استفاده می شود و به وسیله ان می توان عیوب كه شامل ترك ها، عیوب انقباضی، حفره ها، پوسته شدگی ها، خلل و فرج ها و تركیدگی ها می باشد را شناسایی نمود.

در این تست التراسونیک، امواج فراصوت كه دامنه آنها بین ۵/۰ تا ۲۵ مگا هرتز هستند توسط یك مولد صوتی بر روی قطعه مورد آزمایش هدایت می شود. این امواج هنگامی كه به ناپیوستگی ها و عیوب سطحی و زیر سطحی قطعه برخورد میكنند منعكس می شوند كه توسط مولدصوتی این بازتاب ها دریافت گردیده و به پالس های الكتریكی تبدیل شده و در صفحه نمایش به صورت یك سیگنال ظاهر می گردد. اپراتور با بررسی این سیگنال ها می تواند به اطلاعات مختلفی از قبیل مكان، عمق، ابعاد و نوع عیب بر روی قطعه پی ببرد.

این آزمون می تواند عیوب را تا عمق ۵ متر در فولاد ها نشان دهد و درصد نفوذ و حساسیت آن در آشكارسازی عیوب صفحه ای و بحرانی نسبت به آزمون رادیو گرافی بسیار بالاتر است. از محدودیت های ان این است كه كار با آن نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد، چه در انجام دادن آزمون بر روی سازه ها و چه در تفصیر و خواندن اطلاعات دریافتی توسط این آزمون. در این روش قطعات بسیار كوچك و نازك و قطعات ناهموار به سختی قابل تست شدن هستند و اگر ناپیوستگی و عیب كوچك و بسار نزدیك به سطح باشد ممكن است تشخیص داده نشود.

0